Să ne cunoștem istoria.

13.11.2017 15:33

Fotografia postată de Elena Buldum.

Un eveniment cultural important organizat de ” Asociația Culturală ” Casa Rumana ” din Catalunya-Girona în colaborare cu Parohia ” Sf Muceniță Tecla”, din Sabadell, duminică, 12-11-2017, cu tema ” Să ne cunoaștem istoria”, cu ocazia împlinirii a 99 de ani de  la Marea Unire, 1 Decembrie 1918, cu scopul să mențină punți de legătură între românii vorbitori de limba română și tradiții, obiceiuri și cultură românească.

 Este important pentru copiii noștri care locuiesc departe de țară să știe ce rădăcini au și cine au fost strămoșii noștri. Arta, cultura, face ca valoarea oamenilor să crească și limba română să nu fie uitată pe deplin. Un fel de trezire și simțire românească care aduce în sufletele unor copiii nevinovați o mare bucurie și , deasemenea, în sufletele părinților mulțumire sufletească.

Limba română este singura care ne apropie și ne unește pe fiecare dintre noi, fie mic, fie mare. Participarea și implicarea bisericii, ne arată că în mijlocul nostru există un Dumnezeu Mare, care ne veghează spre lumină. Asta înseamnă că flacăra neamului nostru încă nu s-a stins dacă avem printre noi omeni luminați iubitori cu lumină în suflet și bunăvoință.

 

O zi deosebit de frumoasă. Razele soarele îmi mângâiau obrajii și sufletul meu vibra plin de liniște și pace. Mă îndreptam spre copiii de la Școala Românească din Sabadell, cu mare drag. Ce emoționat pentru mine o reîntâlnire exact după un an în aceeași locație am desfășurat un eveniment cultural cu participarea unor personalități literare din România și politice și culturale de aici din Spania, inclus chiar și din Sabadell, eu fiind unul din organizatori.

O locație primitoare, în cadrul căruia ține și slujba de duminică de părintele paroh Virgil Candea, care îi mulțumesc frumos pe această cale pentru deschidere și primire cu brațele deschise la propunerea noastră.

 Am intrat pe ușa principală, cu multă emoție și uite ziua mult așteptată…

 - Iată-a sosit!. M-a întâmpinat doamna care vindea lumânări și eu am întrebat încet de părintele Virgil care era deja la slujbă împreună cu părinții care și-au adus și copiii la școală. Niște părinți după părerea mea primitori și încântați de acest moment cultural.

 Școala își deschide porțile doar duminica când părinții  vin la slujbă își aduc și copiii cu ei. Este cel mai frumos lucru văzut până acum pe aici prin Catalonia.

Și cum vă spuneam: vorbeam cu doamna care vindea lumânări, icoane, cărți bisericești și mi-a arătat clasa cu câțiva copii ajunși înaintea mea. Îmi fac apariția tare mulțumită și cu puține emoții, ca de obicei, îi iubesc pe copiii într-un mod special, pentru mine copiii sunt puri și inocenți și așa trebuie să rămână.

 

Fotografia postată de Elena Buldum.

Încep prin a-mi scoate materialul didactic, creione colorate, foarfece, hârtie, culori, lipici, și îndrăgitele inimioare, care erau confecționate din lemn. Inimioarele prevăzute cu o agățătoare de prins la piept. Îi rog pe copiii să se așeze, mă recomand cine sunt și i-am întrebat de d-na profesoară Cami Roman, este un om frumos sufletește are o inimă mare exact ca a regelui, Richard Inimă de Leu, simpatică, foarte luptătoare și deosebit de drăguță cu mine. Un om de la care ai ce învăța despre cultură, un cuvânt frumos sau o faptă bună.

După puțin timp,  ajunge și d-na Cami Roman împreună cu fetița, bucuroase de revedere ne îmbrățișăm automat și reciproc mulțumite. Ne-am cunoscut la alte evenimete  culturale, comunicarea cu dânsa fiind deschisă de la primele cuvinte.

-O cauză nobilă pentru care ați venit  și ce bucuroși că ați venit la noi, -ne declară Cami

Am început să vorbesc pentru ce mi-am adus materialul menționat mai sus, din care le-am explic copiilor că avem un steag minunat și că ei trebuie să îl coloreze pe hârtia albă  și să îl lipească cu aracet pe aceste inimi care erau necolorate. Copiii sunt deosebiți de activi și îndemânatici, au lucrat foarte frumos, am vorbit cu ei despre  istorie și patriotism. La fel despre steagul nostru și ce reprezință el, câte culori are, și ce reprezintă culorile din el, ce înseamnă unire, frăție, libertate și demnitate, și cine sunt dacii? …în timp ce lipeam și coloram inimoare din hârtie colorate cu steagul nostru național, simbolul românilor de pretutideni .

 Răspunsurile lor au fost satisfactorii, să le rămână imprimat în memorie, totuși, de fapt cine suntem noi românii și de unde venim ca neam și națiune. La prima vedere par lucruri simple, banale, dar aceste mici și nesemnificate lucruri pot trezi conștiința noastră națională.

Toți copiii colorau și noi, eu cu d-na profesoară îi ajutam să lipească pe inimi acest tricolor, mulți le-au făcut perfect cu mâinile lor ce lucrau cu dibăcie, se citea pe ochii lor că le plăceau ceeea ce făceau și chiar ce auzeau,  în pieptul lor simțeam cum se zbate o inimă de român și culorea inimii lor este de culoare roșie precum steagul nostru,au o inimă mare ce bate pentru România de aici din Diaspora și culoarea roșie înseamnă frăție, adică să fii unit cu cel de lângă tine de același neam.   Fotografia postată de Elena Buldum.

Spre deliciul tuturor, pentru că la mulți le place să cânte și să recite poezii, au cântat cântece patriotice” Tu, Ardeal”, și, ”Deșteaptă-te române”, o atmosferă de sărbătoare pentru noi aici, Ziua Națională a fost sărbătorită uniti prin cuget și simțire.

În încheierea întâlnirii am făcut fotografii cu inimile care le-am colorat și lipit împreună și ne-am bucurat foarte mult, am îmbrățișat pe toată lumea. Am mulțumit tuturor pentru participare, implicare și colaborare părintelui paroh Virgil Candea, copiilor, Carla, Nicolle, Lorena, Elisa, Crist, Ian, Raul, Celia, Melisa, Ana, Emanuel, Luca, Darius, d-nei profesoare Roman Cami, și părinților foarte încântați.

 

Elena Buldum Girona,

Poet, publicist, traducător literar